Ubi-już-nie-Hole
17 kwietnia 2012 / autor As Gier Irhak
UbiHole - tak zwyczajowo przyjęło się nazywać Ubisoft i Black Hole Entertainment. Po ostatnich wydarzeniach wokół Heroes VI i kulisów produkcji padły podejrzenia, że BlackHole odsunięto od prac nad najnowsza odsłoną serii. Dziś, w newsie zaprezentowanym na oficjalnej stronie, a dotyczącym patcha 1.3 (w końcu się pojawi!), Ubisoft ustosunkował się do tych domysłów i... potwierdził je! Niestety, Black Hole już nie będzie pracowało nad sagą. To zadanie przejęło niemieckie studio Limbic Entertainment.
Zanim jednak o patchu, wróćmy na chwilę do kulisów powstawania H6. Derpson, który podaje się za byłego pracownika Black Hole Entertainment, odpowiedział na zarzuty, że jego firma sama jest sobie winna zaistniałej sytuacji słowami (tł. za Kwasową Grotą): "To, co piszecie wygląda ładnie... ale w teorii. Lecz to nie działa w ten sposób w praktyce. Po pierwsze większość "developerów do wynajęcia" musi podpisywać jednostronne kontrakty (inaczej umrą z głodu) i akceptować warunki takie jak "ostateczny plan działań i lista zawartości [gry] zostaną stworzone w oparciu o obustronne uzgodnienia w późniejszym terminie". A więc na piśmie nie znajdą się żadne konkretne zapisy [chroniące interesy developera] (i możecie mi wierzyć, że te obustronne uzgodnienia rzadko kiedy są obustronne) (...) W takiej sytuacji albo się podpisuje taki kontrakt, albo nie ma się projektu. Zdawaliśmy sobie sprawę, że warunki kontraktu są nie w porządku, ale po wielomiesięcznej walce z działem biznesowym wydawcy o lepsze warunki ostatecznie doszło do momentu, w którym albo się podpisuje, albo rezygnuje."
Ujawnił również rolę VIP-ów i fanów w procesie tworzenia: "Black Hole nigdy nie miało bezpośrednio do czynienia z uwagami VIP-ów. To zawsze Ubisoft decydował. A oni wcale nie chceli waszych [VIP-ów] uwag i komentarzy. Gdy pytali się o waszą opinię w jakiejś kwestii, to zawsze było już i tak za późno na jakiekolwiek proponowane przez was zmiany. Dwa przykłady:
1 - Mniejsza ilość rodzajów zasobów: To była decyzja Ubisoftu od samego początku i nikt nie mógł jej zmienić. Zaprezentowali wam ten pomysł na forum VIP-ów, ale nigdy nie mieli zamiaru tego zmieniać. Zupełnie odwrotnie: chcieli was "nawrócić", by przyzwyczaić was z czasem do tego pomysłu, a następnie byście sami "nawracali" swoich kolegów na waszych stronach fanowskich.
2 - Jednostki Sanktuarium: Gdy zaprezentowano wam jednostki z Sanktuarium, a wy narzekaliście na zbyt dużą ilość nudnych, człowiekowatych, kobiecych postaci, wszystkie z nich już miały swoje modele i animacje. Zmienienie tu czegokolwiek kosztowałoby dużo czasu i pieniędzy. I choć z łatwością można było przedstawić wam szkice koncepcyjne wiele miesięcy wcześniej, Erwan miał swoją wizję i tak naprawdę nie obchodziła go wasza opinia.
Wystarczy spojrzeć wstecz: cokolwiek mówiliście, było ignorowane. Czy sądzicie, że Black Hole miało tu jakiekolwiek pole manewru? I zanim będziecie mówić "tak, ale nie znamy wersji wydarzeń ze strony Ubisoftu", zadajcie sobie pytanie: Dlaczego skoro forum VIPów istniało jeszcze zanim Black Hole zaczęło prace developerskie, najważniejsze elementy były Wam przedstawione dopiero w drugiej fazie tworzenia gry? Lub zadajcie to pytanie Ubisoftowi. O to nie mogą obwinić Black Hole tym razem."
Komentarze zostawię wam i zachęcam do przeczytania oryginalnego tekstu Derpsona na forum heroescommunity. Dostępne tam są również posty poruszające inne sprawy dotyczące produkcji H6 (i H5!).
A teraz obiecane info o patchu. Wychodzi dzisiaj (a właściwie dopiero jutro) o 1 w nocy. Kilka zmian jakie obejmuje łatka (pełen wykaz w newsie od Ubisoftu):
- gracz nie powinien już czekać na ekranie logowania podczas utraty połączenia,
- poprawa porównania statystyk graczy,
- 'otagowanie' oficjalnych map,
- dodanie potwierdzenia usunięcia gracza z gry multiplayer.
Zapowiedziano prace nad kolejnymi łatkami, ale w świetle ostatnich wydarzeń można to tylko skomentować słowami Alamara, zamieszczonymi na stronie naszego sojusznika, Kwasowej Groty: "Uwierzę, gdy zobaczę efekty".
Komentarze
Co do sprawy z Black Hole... cóż, ktoś mógłby powiedzieć, że każdy na ich miejscu obwiniałby wydawcę, ale skoro sam Ubisoft nie zaprzecza i nie kwapi się, aby przedstawić swoje wyjaśnienia... A zresztą z Nivalem też już nie współpracują... No i ogólnie zachowują się typowo jak na Francuzów przystało - głowa w piasek, my nic nie wiemy. Cóż, pewne rzeczy się nie zmieniają. Przykro mi.
A to, że zdanie fanów mają gdzieś i sami wiedzą wszystko najlepiej to już wiedziałem od dawna. Od razu przypominają mi się "dzienniki" z czasów tworzenia Clash of Heroes no i szopka związana z promocją Heroes VI. "Tak, tak, jesteśmy przyjaźni fanom, o, ładnie tu i tu zrobimy, no, będzie można to i to... no dobra panowie twórcy, wypad, zabieramy się za coś innego".
Nawet jak łatki zaczną wychodzić to myślę, że nawet tym nie udobruchają fanów. A zresztą co ich to obchodzi.
Obaczym, co z tego wyniknie. Pozostaje życzyć nowemu teamowi wytrwałości. Stać mnie na cierpliwość, bo i czasem na grę (i nie tylko grę) aktualnie nie grzeszę. ;)
A tu jeszcze wypieszczone, blizzardzie dziecię za progiem!
Może jeszcze niech oddadzą trupa Heroes studentom informatyki, którzy w ramach zaliczenia praktyk napiszą Heroes od Ashan 7?