Podsumowanie roku 2011
30 grudnia 2011 / Jaskinia Behemota / autor Imbryczkolot Field
Field patrzył bez przekonania w stertę ksiąg przyniesionych przez Sanctuma.
- Chcesz mi powiedzieć, że to się wydarzyło w tym roku?
Sanctum uśmiechnął się.
- Nie, to tylko pierwszy kwartał.
Elf zamrugał oczami. Po chwili zastanowienia pstryknął palcami, w Sanctuma bryznęła wystygnięta herbata, a z kątów rozległ się chichot impów.
- Za co?! - wrzasnął zbulwersowany Kronikarz.
- Następnym razem, bardzo cię proszę, ostrzeż mnie, że przed podsumowaniem nie powinienem tyle świętować Bożego Narodzenia...
Rok 2011 dobiega końca i, siłą rzeczy, potrzebuje podsumowania - jak każde dwanaście miesięcy. Co prawda pozostaje jeszcze jutrzejszy dzień, ale jeżeli nie walnie w nas meteoryt, a Ubisoft nie wypuści jakimś cudem patcha 1.3, to chyba raczej nic już się nie wydarzy.
...no, prawie, ale to będzie niespodzianka ;)
W każdym razie: ten rok zdominowały informacje o premierze najnowszej odsłony Herosów.] Ubisoft kilkakrotnie przekładał datę premiery, komunikacja z fanami stała na początku na różnym poziomie (głównie wskutek odejścia Xhane i przybycia Iriny kilka tygodni później), ale doczekaliśmy się wreszcie. Doczekaliśmy się nowej, rewolucyjnej odsłony ze zmienioną nazwą (Might & Magic: Heroes VI wskutek ujednolicania franczyzy). Precedensem w historii był fakt, iż beta była mniej zapluskwiona niż premierowa odsłona, która w ilości absurdalnych błędów dorównuje do swojej poprzedniczki. Na szczęście gra wciąż jest grywalna (głównie dla osób o anielskiej cierpliwości) i wywołuje syndrom jeszcze jednej tury. Pozostaje czekać na wypuszczenie dwóch dodatków, serii patchy i doprowadzenie produktu do stanu pełnej grywalności ;)
Tak, czy inaczej - zainteresowani a nie posiadający gry winni zajrzeć na przygotowaną wspólnymi siłami między innymi Dagona i MiBa stronę. Może się przekonacie mimo różnych opinii na forum ;) Przy okazji nowych działów - dzięki staraniom m.in. Mosquy doczekaliśmy się wreszcie porządnej wersji działu Heroes IV - dziękujemy!
Dzięki premierze Heroes VI Jaskinia Behemota zyskała nowy layout - dzięki wielkie tutaj przede wszystkim w stronę Darkeny, która go zaprojektowała i Dagona, który dopieszczał takie detale jak np. nasze świąteczne logo (och, dobra też miałem w tym swój drobny wkład ;)). Zmiana layoutu udowodniła jednocześnie, że trzynastka - bo to w końcu już trzynaste urodziny Jaskini były - nie musi być pechowa.
Ubisoft nie zapomniał jednak również o innych produktach - przede wszystkim w Heroes Kingdoms doczekaliśmy się wprowadzenia piątej frakcji - Sylvan (wszystko z okazji premiery II sezonu gry).
Skąd taki ruch i uparcie się na wypuszczenie nie do końca załatanej wersji gry? Ano, w tym roku minęło 25 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Might & Magic.] Kto by pomyślał, że RPG w stylu dungeon-crawl zrewolucjonizuje przemysł gier do tego stopnia, że bazująca na świecie z gier fabularnych trzecia odsłona cyklu Heroes będzie uznawana za jedną z najlepszych gier w historii cyber-rozrywki, a do poprzedniczek będzie się wracać jeszcze długo?
Właśnie na nostalgii za drugą częścią gra przygotowywany przez team mister_kalu z Heroes Community (z wyraźnym wkładem naszego rodaka - Melindara) mod Heroes III: The Succession Wars. Niedawno doczekaliśmy się wersji... hmm... pre-alfa, która bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Chcecie wiedzieć, jakby wyglądali Herosi II na silniku HIII z dziewięcioma, miast sześcioma, zamkami? Ściągać! (autor tego tekstu już to zrobił :])
Zasługą WoGa jest w ogóle utrwalenie w pamięci graczy Heroes III jako genialnej gry. Do tego stopnia, że VCMI team dalej dzielnie pracuje nad przepisaniem silnika HIII i zrobieniem wersji bardziej user friendly, jeśli chodzi o modyfikacje, więc obecnie można się rozkoszować wersją 0.87.
Już na kompletne zakończenie warto wspomnieć, że jeśli ktoś ma telefon lub tablet z Androidem, to może sobie i na nim pograć w cykl Odbudowy Erathii - wszyscy dziękujemy maniakom, którzy nie tylko przybliżają nam stare gry, ale również wyciągają perełki z nich, czego dowodem jest wypuszczenie również na ciasteczkowego zielonego potworka Archmage - klona Arcomage.
A w samej Jaskini i u sąsiadów Imperium?
Cóż, ten rok również obfitował w wydarzenia, niespodzianki i konkursy. Może zacznę od tych ostatnich - Nimnaros na początku roku przeprowadziło III edycję swojego konkursu literackiego. Odbyła się również IV edycja turnieju Master Akademii Wojny. Wisienką na torcie niewątpliwie jest konkurs bożonarodzeniowy jaskiniowej Osady i Kwasowej Groty, który wygrali Avonu, Syrious i Irhak. Jeszcze raz zapraszam do zapoznania się z ich dziełami - warto!
Prace w Jaskini jednak postępują nie tylko w kategorii rozrywki - po pewnym okresie uśpienia jeden z naszych najpotężniejszych liszów, Sandro, otworzył stolik Fotel, Fajka, Filozofia. Gratulujemy utrzymania wysokiego poziomu dyskusji... no i faktu, że udało mu się przekonać karczmarza do wstawienia jeszcze jednego stolika do i tak ciasnej Oberży :)
Jeżeli chodzi o Osadę... W tym roku odpocząć postanowił Moandor, który przez wiele lat prowadził Osadę i strzegł jej przed najazdami różnych wrednych gatunków trolli oraz cały czas pielęgnował ulice i budynki swoją magią. Dziękujemy, Moandorze, bo jest za co. Mam nadzieję, że jako nowy Grododzierżca choć w jakimś ułamku dorównam jego zdolnościom.
To nie jedyna zmiana - również w Karczmie zasiadł nowy opiekun dobytku. Karczmarz Laysander jest dość młody, jednak pełen werwy i wie, do czego służą poszczególne jej miejsca. Gratulujemy wcielenia w szeregi Gwardii Imperialnej :)
Nawiasem mówiąc, u naszego sojusznika, Kwasowej Groty, doszło do niewielkiej rewolucji - Smok się przebudził i nadał innemu Smokowi najwyższe odznaczenie - tytuł Starożytnego. Mowa, oczywiście, o Dark Dragonie, który powołał do życia pierwszy w Polsce dział poświęcony tylko i wyłącznie świetnej grze Clash of Heroes.
Kończąc już - wychodzimy w świat. W tym roku na zasłużony odpoczynek odszedł dotychczasowy KOK - Codhringer, Islington, Morgraf i Vandergahast. Tegoroczny konwent zorganizowaliśmy razem z Tarnumem, jednak od przyszłego roku czeka nas rewolucja - po raz pierwszy w historii Jaskini konwent będzie organizować również niewiasta. Brawa dla Darkeny i podziękowania dla starego KOK-u!
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że przyszły rok będzie lepszy i że doczekamy się genialnych produktów z serii, którą kochamy... oraz wspaniałych niespodzianek od równie kochanej Administracji :)
Szczęśliwego Nowego!
Komentarze