Jaskinia Behemota

Jaskinia Behemota - pierwszy polski wortal o Heroes of Might and Magic oraz fantasy

14 na 14 #14 - seksizm, gromada geeków i kobieta w tłumie innych - wywiad z Iriną Kassiną

08 października 2012 / Jaskinia Behemota / autor Imbryczkolot Field

Chciałoby się zaśpiewać "To już koniec", ale za to jaki! Dziś wywiad o kulisach pracy Iriny Kassiny - Community Developera Might & Magic. Dlaczego kobiety-zabójcy są takie niebezpieczne? Czy da się oddzielić pracę od zainteresowań? Dlaczego nie istnieje jedna dobra strategia? O tym i wielu innych rzeczach dowiecie się z ostatniego już urodzinowego wywiadu]. Dziękujemy, że jesteście z nami - w środę epilog! :)
EN] One would like to sing "This is the end", but what an end this is! Today we present you an interview on the non-well-known aspects of Irina Kassina's, Might & Magic Community Developer, work. Why are female assassins so dangerous? Is there any way not to mix business with pleasure? Why there is no one good strategic plan? You will learn these and many other things from the last anniversary interview]. Thank you for being with us! (And, as usual, the English version is right below the Polish one)

Opowiedz nam, proszę, coś na temat twojej pracy. Wiemy doskonale, że jesteś Community Developerem, ale z pewnością jest też wiele ciekawych rzeczy w Twojej pracy, których nie widać na zewnątrz.]
Tak, jestem Community Developerem przy marce Might & Magic, a dokładniej -przy grach Heroes VI i Clash of Heroes. W zasadzie moim zadaniem jest budowa silnej więzi między społecznością a zespołem, jak również rozwijanie mocnej i bogatej strategii komunikacji ze społecznością skupionej na marce i aktualizacjach gier.
Oznacza to, że muszę działać w bliskiej współpracy z developerami i zespołem produkcyjnym by mieć pewność dokładnego zrozumienia oczekiwań społeczności i by fani wiedzieli, co nadchodzi (a co nie). By osiągnąć ten cel, do pracy wykorzystuję różne dodatki wizualne (np. grafiki, klipy, posty na blogu itp.), czy też organizuję różne eventy społecznościowe (Fandaye, eventy on-line, wyzwania w grach, aktywności wykorzystujące więcej niż jedną grę etc.). To jeden z elementów mojej pracy.
Innym jest przygotowywanie krótko- i długoterminowej strategii, co oznacza, że muszę zaplanować komunikację na wiele tygodni, a nawet miesięcy w przód (pamiętając wciąż, że nic nie jest ostatecznie ustalone i że trzeba pozostać elastycznym). Strategia ta jest związana z poszczególnymi etapami rozwoju gry: jeśli planowana jest zamknięta beta, musimy przygotować dokumentację, by przeszkolić zespół wsparcia klienta, by zaprosić uczestników. Jest to coś, czego nie możemy zrobić w jednym dniu i musimy się przygotować z wyprzedzeniem.
Jak to jest, pracować z geekami? :) A może sama uważasz siebie za geeka? :)]
:D Dobre pytanie! Nie sądzę, by praca z geekami różniła się jakoś nadzwyczajnie od mojego zwyczajowego środowiska. Wielu moich znajomych jest lekko zwariowanych na punkcie gier komputerowych albo jest „guru” nowych technologii. Wielu jest prawdziwymi fanami gier Might & Magic, więc i tak rozmawiam o swojej pracy – nawet jeśli gdzieś wychodzę z przyjaciółmi. Linia oddzielająca życie zawodowe od prywatnego jest w tym kontekście bardzo, bardzo cienka. Ma to swoje plusy, jak choćby możliwość znalezienia nowych pomysłów dla mojej pracy.
Czy sama siebie uważam za geeka? Wydaje mi się, że na swój sposób tak. W większości przypadków cieszę się z grania w konkretne gry, również te, nad którymi pracuję (spędziłam wiele czasu na graniu w Clash of Heroes i Heroes V oraz VI). Uważam, że trzeba mieć pasję do tego, nad czym się pracuje – jeśli tak nie jest, to powinieneś dać sobie z tym spokój i zająć się czymś innym.
Może to zabrzmieć seksistowsko, ale, podobnie jak Noemie „Xhane” Verpeaux (poprzednia Community Developer), również jesteś kobietą. Jest to dość ciekawe, bo stereotyp jest taki, że dziewczyna grająca w gry komputerowe, to cud. Jaki jest zatem twój stosunek do gier Might & Magic jako gier, a nie marki, którą się opiekujesz? :)]
Jest bardzo wiele dziewczyn grających w gry komputerowe i pracujących w tym przemyśle! Wciąż pokutuje opinia, że dziewczyny nie przepadająza grami i że nie są w stanie ich zrozumieć i grać tak dobrze, jak chłopaki. To nieprawda. Ostatnio, na przykład, Rosjanka osiągnęła najwyższy poziom w pierwszej ogólnoświatowej grze wieloosobowej w Assassin’s Creed Revelations – to niezły wynik! Widziałam również wiele dziewczyn grających w Heroes VI w trakcie eventów (zajrzyjcie tutaj).
Jeżeli przyjrzeć się zróżnicowaniu gier, to można zobaczyć, że istnieją gry dla każdego: dla dzieci, dziewczyn, chłopców, uczniów, starszych ludzi itd. Dziewczyny lubią gry komputerowe – dajcie im szansę je wypróbować, to zobaczycie! :)
Lubię gry Might & Magic, jestem, na przykład, zagorzałym graczem w Clash of Heroes (spróbujcie mi stawić czoła w grze wieloosobowej, jeśli się tylko odważycie :)), wieczorami gram notorycznie w Heroes V i Heroes VI z zespołem M&M z Ubisoftu. Heroes of Might & Magic są tak bogate i pełne treści – to rzadkość w dzisiejszych czasach. Clash of Heroes jest po prostu świetne. Mam nadzieję, że kiedyś stanie się grą znaną na całym świecie (cóż, pracujemy nad tym). Duel of Champions jest cudowne i zaczyna przedzierać się do pozycji konkurenta dla topowych karcianek. Istnieje bardzo dużo gier z serii Might & Magic (już wypuszczonych lub w trakcie tworzenia) i jest tak z pewnością dzięki bardzo atrakcyjnej marce, dzięki której możemy się cieszyć nimi wszystkimi. Również dzięki temu możemy mieć wielkie oczekiwania na przyszłość.
Co jest zatem najlepszą częścią tej pracy? Czy społeczności różnią się między sobą? Gdybyś miała porównać społeczność rosyjską, francuską i polską – co mają ze sobą wspólnego? Czym się od siebie różnią?]
Lubię spotykać nowych ludzi, oglądać i uczyć się innych kultur, zwyczajów, tradycji. Dlatego też zaczęłam się uczyć różnych języków i podróżować. Każda społeczność jest jedyna w swoim rodzaju i różna od pozostałych, każda ma swoje dobre i trudniejsze strony. Niektóre są bardziej cierpliwe, inne bardziej krytyczne. Jedne głośniej wyrażają swoje opinie, inne są bardziej bardziej zwięzłe – to zależy. Pasja jest tym, co je jednoczy. Taka jest właśnie społeczność Might & Magic: jedyna w swoim rodzaju pasja gier Might & Magic, to nostalgiczne poczucie historii tej marki – i tak jest właśnie ze społecznością. Różnice dotyczą raczej reakcji, ale nie chciałabym niczego piętnować. Wierzę, że powinniśmy zwracać większą uwagę na to, co chce nam powiedzieć społeczność i na to, jak możemy odpowiedzieć na te potrzeby, niż jak została wypowiedziana uwaga. Wiadomość jest kluczem.
Co jest w takim razie specjalnego w polskiej społeczności? Jakie jest twoje marzenie, jeśli chodzi o rozwój wszystkich społeczności? Czego chciałabyś być świadkiem w przyszłości?]
Miałam okazję poznać polskich fanów VIP, a podczas Fandaya w Polsce, w czerwcu 2012, miałam również okazję spotkać innych. Jesteście dla nas bardzo uprzejmi i zawsze jest to bardzo miłe. Jesteście prawdziwymi fanami, długotrwałymi oraz wiernymi i życzycie wszystkiego najlepszego przyszłości marki. Podzielamy te uczucia i dlatego rozmowa z wami jest dla nas tak ważna i interesująca. Nie ma słów, by wyrazić naszą wdzięczność za to przyjęcie nas.
Moim marzeniem jest, by społeczność Might & Magic była najszczęśliwszą w przemyśle gier komputerowych, by stworzyć wasze doświadczenia związane bezpośrednio z grami i poza nimi najlepszym, jakie może być. Mam nadzieję, że uda nam się to kiedyś osiągnąć!
Czy ty i Irina z rodu Gryfów macie coś wspólnego ze sobą? Czym się różnicie?]
Wciąż bardzo się cieszę, że istnieje bohater w Heroes VI, który nosi moje imię! Pamiętam, że społeczność zadawała po wielokroć pytanie, czy to ja nadałam imię Irinie. Irina jest bardzo dzielna i ja też taka jestem. Wydaje mi się, że również mamy trochę podobne rysy twarzy :).
Ostatnie pytanie: Biara czy Izabela? Cate czy Sveltana? Skarb czy doświadczenie? :)]
Powiedziałabym, że Izabela, ze względu na jej silny charakter, oddanie i odwagę; Sveltana za jej wiedzę i zaangażowanie. Najpierw doświadczenie, potem skarb.
Lubię testować różne strategie, więc dokonuję różnych wyborów zależnie od sytuacji. Nie ma podjętych wcześniej decyzji.
I, ponieważ obchodzimy nasze czternaste urodziny w tym roku – czego życzyłabyś Jaskini Behemota i całej polskiej społeczności?]
Szczęścliwych czternastych urodzin! Życzę Polskiej społeczności, by trwała ona długo – tak, byśmy mogli cieszyć się razem z wielu gier Might & Magic i obchodzić wiele rocznic w przyszłości!

* * *
Tell us something about your job, please. We know perfectly well that you're a Community Developer, but there are many interesting things about your position that are not the part of your public activity for sure.]
Yes, I'm a Community Developer on the Might & Magic franchise and more specifically on Heroes 6 and Clash of Heroes games. Basically, my job is about building up a strong link between the community and the team and elaborating a strong and rich community communication strategy focused on the franchise and games updates.
That means that I need to work closely with the dev and prod team in order to ensure a perfect comprehension of community's expectations and to keep fans aware of what is going to happen (or not). To achieve this goal I'm working on creating different visual assets (like arts, videos and blog posts etc), on organizing community events (fandays, online events, ingame challenges, cross-game activities etc). This is one part of my job.
Another one is about building up a short- and long-term strategy what means to plan communication for many weeks and even months in advance (keeping in mind continuously that nothing is set in stone and we need to stay flexible). This strategy is related to the game development steps: if a Closed Beta is planned, we need to prepare documentation, to train the customer support team, to invite the participants. It is something we can't do in one day and need to prepare in advance.

How is it to work with the geeks? :) Or maybe you also consider being such a geek? :)]
:D Good question! I don’t consider that working with geeks is somehow exceptionally different from my usual environment. Many of my friends are video games “geeks” or digital technology “gurus”, many are real fans of the Might & Magic games and so I keep talking about my work even when I’m out with friends. The separation line between my work and my life is very-very thin in this case. It is also good as it can give some new ideas for my work.
Do I consider myself being a “geek”? Somehow, I believe so, I’m mostly fond of specific games and of the games I’m working on (I spent lots of hours playing Clash of Heroes and Heroes 5 and 6). I believe that you need to be passionate by what you are working on, if not you need to drop it and do something else.
This may sound sexist, but as Noemie 'Xhane' Verpeaux (the previous Community Developer), you're also a woman. It's quite interesting since stereotypically a girl playing video games is a miracle. In fact, what's your attitude towards Might & Magic games as the games, not a franchise you take care of? :)]
There are many-many girls playing videogames and working in the videogames industry! There is still an opinion that girls don’t like games and that they can’t understand and perfom as well as guys. It’s not true. For instance, recently a Russian girl reached the highest level in the multiplayer mode of Assassin’s Creed Revelations the first worldwide, that’s a nice performance! I’ve seen as well many girls coming to play Heroes 6 during video game events (have a look http://on.fb.me/PT0uRk ).
If you have a look at the variety of games, you’ll see that now there are games for everyone: children, girls, boys, students, seniors etc etc. Girls do like videogames, give them a chance to test it you’ll see ;-)!
I like the Might & Magic games, I’m a hard core player of Clash of Heroes for instance (feel free to face me in the multiplayer mode if you dare ;-)), I spent evenings and evenings playing Heroes 5, Heroes 6 with the M&M team at Ubisoft. Heroes games are so rich and so full of content, it is rare nowadays. Clash of Heroes is just awesome, I hope it will become a widely known game one day (we are working on it at least). Duel of Champions is so beautiful and is starting to take its place as a real competitor to the card-games leaders. There are so many M&M games (already released or WIP) and it is definitely thanks to a very attractive franchise that we can enjoy all of them and that we can carry high expectations as for the future.
And what's the best part of this work? Do the communities differ between themselves? If you had to compare Russian, French and Polish community - what do they have in common? What are the differences?]
I like meeting new people, seeing and learning different cultures, uses, traditions. That is why I started learning different languages and travelling. Each community is unique and different; each has its nice and hard parts to deal with. Some are more patient, others are more critical, some are more vocal, others are more concise. It all depends. The passion is something which can unify. That is the case of the M&M community: the unique passion for the M&M games, the nostalgic feeling as this franchise has its history and so does the community. Differences are more related to the reactions but I would not like to stigmatize. I do believe that we should pay more attention to what the community is trying to say and how we can answer this request than to how it is said. The message is key.
What's the Polish community special about then? In terms of the communities' development: what is your dream? What would you like to see in the future?]
I had a chance to meet Polish VIP and during the fanday in Poland in June 2012 I could also meet some other fans. It is always very nice as you guys are very kind to us. You are real fans, long-term and loyal, and you wish all the best for the future of the franchise. We are sharing this feeling and that’s why it is so important and interesting to talk to you. We can’t thank you enough for this welcome.
My dream would be to make the Might & Magic community the happiest in the gaming industry, to make your gaming and extra-gaming experience the best ever . I hope we’ll achieve it one day!
What do Irina Griffin and you have in common? What are the differences?]
I still feel very happy that there is a Hero in Heroes 6 sharing my name! I remember there have been many questions asked by the community if it was me who gave the name to Irina Griffin. Irina Griffin is very brave and so I am. I also think that she has something in her face likely to mine ;-).
The last question: Biara or Isabel? Cate or Sveltana? Treasure or experience? :)]
I would say Isabel for her strong character, loyalty and courage; Sveltana for her intelligence and engagement. Experience first, later treasure.
I like testing different strategies, so I can make different choices depending on the situation. There
is no predefined decisions.
And, since we're celebrating our 14th anniversary this year - what would you wish Behemoth's Lair and the whole Polish community?]
Happy 14th anniversary! I wish to the Polish community longevity, so we could enjoy many M&M games together and celebrate many anniversaries in the future.

Komentarze

Dagon
Wywiad nawet ciekawy, bez jakiś konkretów, ale ciekawy :)

btw: Postuluję o turniej z zespołem twórców w H5! Zgadaj tam Field, z relacji Iriny wynika, że grają :)
Field
Huh, good idea :) Ktoś jeszcze chciałby coś takiego zobaczyć w akcji? :)
Kameliasz
Ja bym nawet chciał wziąć udział... Wiąże się z tym zwiększona ilość treningów. Wiesz, o czym mówię, prawda, Field? :>
Tabris
Field ma Niezliczone Obowiązki, więc nie będzie miał czasu na granie z Tobą.
Kameliasz
Masz rację, Tab. Jak zwykle zresztą. ;)
Field
Zdaje się, że to tylko winny się tłumaczy? EOT, Panowie.
Hayven
Ha, ja tam się zgłaszam! :)
Hayven
Hm, epilog miał być w środę... Minęły już dwie środy. No to w którą środę niby? :D
Możliwość komentowania została zablokowana w związku z minięciem 30 dni od daty opublikowania nowiny.

Forum

Osada

Śledź nas na

Czy wiesz, że...

Heroes 3: Artefakty zwiększające Sokoli Wzrok nic nam nie dają, gdy nie posiadamy wspomnianej umiejętności.